Fotografska teorija
Općenito Uloga fotoaparata u fotografiji je da u najmanjoj mogućoj mjeri smeta fotografu dok slika. Početnici obično smatraju da je za kreativnost u fotografiji potrebno imati fotoaparat koji ima “manualne funkcije” i da kreativnost nastaje kao posljedica eksperimentiranja s različitim postavkama aparata. To je razlog zašto takvi praktički nikad ne snime fotografiju koja ima sadržaj i dubinu. Naime, poanta fotografije je u interakciji fotografa s onim što želi snimiti. Fotoaparat je tu sredstvo koje bilježi fotografovo viđenje, njegovo duhovno stanje, njegova promišljanja. Zbog toga će fotografija biti promašena ako su svi tehnički elementi na njoj savršeno posloženi, ali nema poruke, nema pozadine i nema autora. Fotografija treba pokazivati ono što je iza kamere, a ne ispred nje. Ona treba biti prozor u glavu fotografa. Tamo bi se trebala nalaziti kreativnost, ideja, emocije, duh, vizija. Bez toga, najbolje što se možete nadati da ćete snimiti bit će dobro realizirani primjerak kiča, estetski dopadljiv ali bez dubljeg smisla. Upute koje ću ovdje dati ne odnose se na ljude kojima fotoaparat služi jedino dokumentiranju. Njihovi zahtjevi bit će daleko manji, od fotografija će očekivati manje, i bit će zadovoljni ako fotografija razgovjetno prikazuje ono što su željeli dokumentirati. Ako, dakle, snimate obiteljske događaje, recimo svoje dijete ili kućnog ljubimca, zašto biste se zadovoljili pukom dokumentacijom, standardnim snapshotima s frontalnim flashom, s dosadnom, statičnom kompozicijom, lošim svjetlom i bijednim bojama. Ako vam ono što slikate puno znači, zašto se ne biste potrudili to snimiti na najbolji mogući način, tehnički kvalitetno, hvatajući upravo pravi, čarobni trenutak koji za vječnost smrzava pokret, emociju, pogled, koji će uvući gledatelja u taj trenutak i prenijeti njemu, a ne samo vama, sjećanje i doživljaj tog trenutka? Čak i prosječan snapshot može imati emotivnu vrijednost, može vas podsjećati na neki trenutak koji vam puno znači. Na žalost, rijetko će takva fotografija, ako nije kvalitetno tehnički odrađena, takav utjecaj imati i na druge. Dakako da ni najbolja neće na sve – većina ljudi nije u stanju percipirati ništa iznad puke estetike i kompozicije, troše kič svih vrsta, i sve dok je slika šarena i dinamična, privlačit će njihovu pažnju i interes, ali ono što zahtijeva bilo kakvo promišljanje i empatiju, to će opažati rijetki. Ovo je trenutak u kojem morate odlučiti kakvu vrstu fotografije želite snimati – kič koji će se zaustaviti na pukoj dopadljivosti, dokumentaciju bez estetike, ili nešto više. Fotografija kao medij Kad gledate scenu, dakle, morate razmišljati o tome kako će ona izgledati na papiru, a ne o tome kako ona izgleda vama, u tom trenutku. Vi gledate svog klinca kako se igra, ali fotoaparat vidi i radijator u pozadini, krpe na stolu, blještavo svjetlo koje dolazi kroz prozor, i slične stvari. Da biste stavili naglasak na ono što vi vidite, morate izučiti fotografski zanat, naučiti kako film vidi scenu, i prevesti svoje viđenje u njegovo viđenje, na takav način da i medij na koji bilježite provede proces apstrakcije suvišnog kakav prirodno provodi vaš um promatrajući scenu. Ako želite pažnju skrenuti na ono što ste promatrali u prirodi, morate naučiti jako puno stvari o tome kako vi zapravo gledate, i o tome kako se na statičnom dvodimenzionalnom mediju može upravljati pažnjom gledatelja na način da on reproducira iste mentalne radnje kakve obavlja um promatrača same scene. Dakako, moguće je i varati, i “slikati” kompozicijskim sredstvima stvari koje promatrač stvarne scene neće primjetiti na takav način, ali ponekad morate “varati” na takav način, budući da je fotografija iznimno ograničen medij, koji ne može bilježiti pokret, toplinu/hladnoću, mirise, te mnoštvo suptilnih stvari koje promatrač sinestetski integrira u svoj cjeloviti doživljaj scene. Kad ste tako oštro omeđeni karakteristikom medija, morate malo varati, i slikati scenu na drugačiji način, vizualno drugačiji, ali takav da prenese onaj isti cjeloviti dojam koji je scena ostavila na vas. To je teško i prava je umjetnost, ali za tu umjetnost nužan je preduvjet vladanje fotografskom tehnikom, kompozicijom i svjetlom. Izolacija
Primjer kompozicije u kojoj linije vodilje usmjeravaju pažnju i označavaju smjer kretanja, a izolacija je ostvarena kontrastom i bojom. Čak je i kaotičnu scenu poput šume moguće uspješno posložiti. Dakako, to je rijetko kad moguće savršeno izvesti, tako da je izolacija dubinskom oštrinom u većini slučajeva pravo rješenje. Ako u gomili ljudi želite izolirati jednu osobu, idealan način je dubinska oštrina. Drugi takav način je boja. Ukoliko u kasnijoj obradi uklonite boju sa svega, osim s objekta interesa, čak i u uvjetima kaotične kompozicije dobit ćete savršenu izolaciju. Također, izolaciju je moguće postići svjetlom, koje selektivno obasjava ono što želite. To je oblik fotografije koji najviše ovisi o svjetlu i trenutku, i rezultati su često jedinstveni i neponovljivi.
Dinamika Budući da je fotografija statičan medij, koji nije u stanju bilježiti pokret, morate se koristiti optičkim i psihološkim trikovima. Ukoliko želite dočarati kretanje, morate objektu ostaviti “zraka”, prostora u smjeru u kojem se kreće, ili iz kojeg dolazi.
Trećinska kompozicija; sav naglasak i radnja se odvijaju na lijevoj strani fotografije, kojoj je radi ravnoteže nužan “zrak” s desne strane.
Dinamika z-osi; fokusom na sam rub latica, centralnom kompozicijom i gubitkom oštrine po z-osi, stvara se dojam kretanja, gdje cvjetovi jaglaca “iskaču” prema promatraču.
Primjer kompleksne kompozicije; narcise su fotografski posložene tako da stvaraju dojam znatiželjne gomile koja se nadnosi nad neki prizor. Treća dimenzija je ostvarena plitkom dubinskom oštrinom, težište je u donjem lijevom kutu, a oko se kreće po krivulji koju istodobno po tri koordinatne osi crtaju narcise. Također, ostavljeno je dovoljno “zraka” svuda, osim s donje strane, gdje je kadar namjerno odrezan radi stvaranja dojma ograde nad koju se nadnosi mala narcisa, kao dijete koje se uspravi na prste ne bi li vidjelo preko nečeg visokog.
Prostor
Ako snimate cvijeće, prije ili kasnije ćete doći na groznu zamisao da nabavite jedan od onih snažnih makro objektiva, koji su u stanju izvući svaku dlačicu na nekom kukcu, i svaki prašnik na cvijetu. Uglavnom ćete tako napraviti bezveznu fotografiju, dok biste s druge strane s bitno manjim povećanjem snimili cjelinu objekta, a ne tek mali detalj posve izvađen iz konteksta. Dođite blizu, ali ostavite zraka. Svjetlo U fotografiji, svjetlo je većina svega. Igre svjetla, njegov kut, spektar, ponašanje, sve to može fotografiju oživjeti ili ubiti. Pod lošim svjetlom je užasno teško dobiti lijepu fotografiju, ali iskusan fotograf će znati čak i loše, kontrastno svjetlo iskoristiti na efektan način i njime ocrtati poantu.
Čak je i ekstremno loše svjetlosne uvjete moguće iskoristiti za stvaranje dojmljive fotografije.
Ciklame uhvaćene u malo neravnomjernog svjetla koje se probija kroz krošnje; primjer istodobne izolacije dubinskom oštrinom i svjetlom.
Trenutak Neke stvari možete snimiti samo jednom. Trenutak je jedinstven, neponovljiv. Ako ga propustite, nećete moći doći na isto mjesto za godinu dana sa boljom opremom i snimiti istu stvar. Zbog toga svaki trenutak tretirajte kao da je jedini, sve fotografije snimajte najboljom opremom koju imate, i najbolje što znate.
Motiv Snimajte ono što je vama bitno. Posve zanemarite standardne, tipične fotografske kadrove. Posve zanemarite slikanje onoga što bi dobro izgledalo, samo zato što to možete snimiti. Takve stvari nemaju veze s vama, to snimaju samo ljudi koji slikaju da bi se dopali drugima, radi publike. Najbolji kadar, najbolje realiziran, ali koji fotografu nije bitan i koji ne sadrži njega, ne vrijedi ništa, osim eventualno kao razglednica ili tapeta, ukrasni predmet bez dublje vrijednosti. Takve stvari nemojte snimati ni radi vježbe – ono što vježbate, prijeći će vam u naviku, promijenit će vam se stil i način gledanja i razmišljanja, i počet ćete štancati konfekciju. Tako ćete samo izgubiti osjećaj za ono, što vas je izvorno potaklo da se bavite fotografijom, a to je najgore što si možete napraviti. Snimajte ono što vam je zanimljivo i bitno, i naučite to snimati tehnički savršeno. To je poanta čitave stvari. Neka vaša fotografija ostane vaša, nemojte imitirati druge, slijediti konvencije i trenutnu modu. U krajnjoj liniji, vi ste amateri, a ne profesionalci koji snimaju po zadatku. Oni moraju snimati ono što se prodaje, vi ne morate. Vi si možete dopustiti kreativnost, inovaciju, kršenje popularnih normi. Oni ne mogu, jer će dobiti otkaz. Profesionalac mora slušati ukus tržišta i tome se prilagoditi, ali vama ukus drugih ne znači ništa; vi trebate postaviti osobne ciljeve savršenstva, svojeg vlastitog, i to svoje savršenstvo ostvarivati u onome što je vama bitno. Pustite profesionalce neka profesionalno snimaju reklame za sokove i aute, a vi jednakom ili većom pedantnošću i brigom za detalje snimajte ono što bilježi vas, vašu svijest. Proučite tehniku, naučite pravila, naučite zakonitosti, vježbajte i naučite dobivati ono što želite. Naučite zanat, ali nemojte biti zanatlije, budite amateri. Korjen riječi amater dolazi od lat. amo, amare- “ljubiti”, dakle amater je onaj tko nešto radi iz ljubavi. Amater ne znači neznalica, diletant ili površni nesposobnjaković.
Autor: Danijel Turina Nijedan dio ovog websitea nije dopušteno reproducirati bez prethodnog pismenog dopuštenja autora.
|